Polarpoten

– Siberian Husky på Svalbard

13. januar 2016
av Polarpoten

I januar er det rabiesvaksinering her i flokken, så i går var jeg og Pål hos Svalbard Vet med 8 hunder som skulle vaksineres. Eller – det vil si – 7 fikk rabiesvaksine, 1 fikk i tillegg DHPPi og 1 fikk tatt blodprøve for å påvise antistoffer mot rabies (denne må de ha for å kunne reise tilbake til Norge). Nå er det jo nytt fra juni 2015 at Rabisin gjelder i tre år, og ikke bare for ett slik som tidligere. Det sparer oss en god del $$ som kan brukes på andre ting 😉

Galena, Taiga og Freke sitter i bilburet og venter på tur

Freke inne hos veterinæren

12. mai 2015
av Polarpoten

Da er årets forsyning med fôr kommet i hus! Vi fôrer med mest kjøtt, og har de siste årene brukt Vom og hundemat nr. 25. I år har vi derimot byttet til BaltoFôr med kylling etter at vi fikk «låne» ett par prøveblokker fra Svalbard Husky, som også nettopp har byttet til dette fôret. Fikk også noen blokker med kalkun på samme pallen, så får vi testet det på Araq som er allergisk mot «alt» annet 😉

Ett tonn hundefôr klart til neste sesong :)

Ett tonn hundefôr klart til neste sesong 🙂

I tillegg til nevnte BaltoFôr har vi også 2-300 kg Vom og hundemat nr. 25 + snackepølser, og 200 kg Canimat tørrfôr fra Hundekjørerbutikken. Vi satser på gode og mette hunder med tipp topp energi også neste vinter 🙂

Syns det er greit å variere litt i matveien – noen dager får de bare kjøtt, andre dager får de blanding av kjøtt og tørrfôr, noen ganger oppbløtt tørrfôr. Frosne kjøttbiter er også veldig populært – og så enkelt å fore med! Problemet er bare å få hogd blokkene i passelige posjonsstørrelser – det er ikke alltid øksa og jeg blir helt enig. Vi supplerer også med div. «avfall» fra reinjakt på høsten og seljakt på våren.

-Linda

3. mai 2015
av Polarpoten

For å følge opp serien med «ut på tur 1. maihelga», så dro vi likså godt på tur i dag og 😉

Vi kjørte opp Bolterdalen og videre til isgrotta på Scott Turnerbreen.

Bolterdalen

Rett før vi bikka over den siste høyden før isgrotta hørte vi plutselig bjeffing. Når vi kom over kanten så vi hvorfor. Litt vanskelig å se på bildet – men det sto ca 17 hundespann der oppe!

Masse hunder og sleder som står og venter på at turistene skal bli ferdig inne i isgrotta

Utsikt ned Scott Turner mot Bolterdalen

Ranua – kule ledersnuppa mi 🙂

Da vi kom tilbake til hundegården, sprang jeg å hentet en sekk kjøtt, og kjørte ut igjen – denne gangen kjørte vi til Bøehytta som ligger mellom Hiorthhamn og Advent City. Noen kollegaer av meg var på hytta der og hadde invitert på kaffebesøk.

Hundene var ABSOLUTT ikke enig i at de skulle ut igjen etter å allerede ha gått nesten fire mil, men etter litt lett overtalelse og lovnader om masse godis når vi var fremme, så gikk det unna 🙂

Passerer den gamle bebyggelsen på Hiorthhamn

Hundene står klare utfor hytta rett før avgang tilbake til byen. Longyearbyen i bakgrunnen, på andre siden av fjorden.

Vi fikk en flott søndagstur, og totalt denne uka har vi faktisk bikka 17 mil i finværet! Flinke hunder:)

2. mai 2015
av Polarpoten

Når været viste seg fra sin beste side også i dag, var det ikke annet å gjøre enn å sæle opp hundene og komme seg ut på tur.

I dag kjørte vi en runde som går fra Longyearbyen via Mälardalen og over breene Blekum- og Tellbreen, ned i Helvetiadalen og tilbake til Longyearbyen gjennom Adventdalen. Løypa var nøyaktig 40 km i følge GPS’en min.

På vei opp Blekumbreen

Blekumbreen starter med en BRAAAATT bakke opp morena, men når man kommer seg over den kneika, så er det jevn fin stigning resten av breen (som på bildene). Akkurat passelig til at jeg slapp å sparke 🙂 Hundene jobbet kjempebra!

På Blekumbreen

Ned Tellbreen – Wiiiihuuuu 😀

Vi fikk god fart ned bakkene på Tellbreen! 😀

Tellbreen i bakgrunnen

Gutta i baktroppen koser seg i sola – Siku og Araq

Det viste seg å være en god idé å sette Siku og Araq sammen i wheel – de jobbet som noen helter hele veien!

Toddystopp på i Kreklingpasset

Toddy- og snackepause må man selvsagt ha. Hundene la seg fort til ro i sola. Bildet ble litt skjevt for å få med alle.

Helvetiadalen

Tore og Team Qanik (+ Aron og Runar)

Møtte Tore med Rico og Karolines hunder (og to av Irenes) nederst i Helvetiadalen, og vi kjørte sammen et stykke på vei tilbake til byen

Uten navn

Kart over ruta

Har hatt en kjempeflott tur i dag og – og det ser lovende ut for morgendagen også!

<3 Langhelg

1. mai 2015
3 kommentar

1. maitur med hundene

1. mai og fridag. Hva annet kan man gjøre enn å dra med hundene på tur i finværet?

I dag kjørte vi inn Endalen og over til Fardalen. Jeg har aldri tatt denne turen før, så det var litt spennende å kjøre en ny rute 🙂 Det ble ikke mer enn ca. 28 km, men FOR en flott tur!

1mai

Godt driv på vei opp Endalen

1mai1

*Puh* På toppen av fossen. Bratt bakke, men heldigvis ikke så lang 😉

1mai3

Gjennom morena nedenfor Bogerbreen, på vei ned til Fardalen

1mai4

Straks nede i Fardalen

tur2

Tok en times snackepause i Fardalen

1mai7

Bruse nyter livet i sola

1mai6

Livet er best på en hundeslede 😉

tur

Hundene koser seg i sola
Taiga – Freke – Araq – Sofus

1mai11

På tur ned Longyearbreen, men Hiorthfjellet og Longyearbyen foran oss

1mai12

Snart hjemme igjen. Her kommer vi ned mot Nybyen.

1mai13

Tilbake i hundegården. Hundene slapper av på hustakene.

1mai14

Hustak er den beste plassen som fins å ligge på

Takk for turen! 😀

-Linda

28. april 2015
av Polarpoten

I dag prøvde vi for første gang å kjøre viftespann. Det gikk over all forventning! Litt surr når vi satte opp hundene (det er bare to av dem som kan stå fremme og ikke vimse mens vi setter opp spannet), men med en gang vi startet skjønte de tegninga. Alle jobbet fint, og det var ikke noe kluss med liner 🙂

Vifte1

Fra venstre: Taiga, Araq, Freke, Ranua, Siku og Bruse
2 meter foran de andre: Sofus

Jeg tror kanskje alle blir flinkere på kommandoer når man kjører sånn – for de blir ikke bare dratt etter de foran, de må velge selv å skifte retning når de får en beskjed. Det virket også som hundene likte godt å jobbe side ved side.

Vifte2

Snudde nesten innerst i Mälardalen

Sofus gjorde en suveren jobb i «single lead», og til og med snuing inne i Mälardalen gikk uten noen problem (dog med litt assistanse fra co-piloten;)

Vifte3

På vei tilbake til byen. Turen ble på ca. 16 km

-L

28. april 2015
av Polarpoten

Anbefaler alle å lese/høre/se radio- og videodokumentaren om Marte på Finnmarksløpet. Den ligger nå ute på p3.no – HER!

Arti å se litt «behind the scenes» hvordan ting fungerer på et langt løp.

Marte ved starten. Bildet er tjuvet fra artikkelsen på p3.no

Marte ved starten. Bildet er tjuvet fra artikkelen på p3.no

22. april 2015
1 kommentar

Kennelhoste i Longyearbyen

Det har vært stille her en stund nå. Det er rett og slett fordi det ikke har skjedd så mye.

I påsken hadde jeg med Araq og Sofus på hytta, og etter å ha vært avskåret fra sivilisasjonen i nesten ei uke kom vi tilbake til byen til fullt utbrudd av kennelhoste. Dette er første gang (som jeg har hørt om i alle fall) at det har vært registrert kennelhoste på Svalbard. (Artikkel fra SvalbardPosten) Det var dårlig stelt med vaksinering, så i løpet av den første uka etter påske ble halvparten av hundene mine syke. Det var ingen av dem som ble særlig hardt angrepet – men det var nok til at de måtte stå i ro noen uker, og jeg måtte starte med ski og pulk på Trappers Trail i stedet for 5-spannklasse (som jeg var påmeldt i). Det gikk forøvrig veldig fint, og vi vant vår klasse. Eget innlegg om det kommer så snart jeg får noen bilder derfra:)

Ellers er hundene friske og raske igjen, og sledeføret ligger forhåpentligvis et par-tre uker til.

Ute på tur med mamma på besøk.
Freke får prøve seg i led sammen med Sofus

L

18. mars 2015
av Polarpoten

Kjapp ettermiddagstur til Fritham i dag – under en time opp. Sist brukte vi nesten 2 (!!!) 🙂

Fra venstre forfra; Sofus, Ranua, Siku, Taiga, Araq, Freke og Bruse

Turen til Fritham er totalt ca. 33 km tur/retur

14. mars 2015
av Polarpoten

Etter siste tids (u)vær her oppe, så har det blitt nødvendig å få ryddet litt snø i hundegården. Gjerdene er 4 meter høye, og enkelte steder er det under meteren igjen til toppen.

Freke, Ranua og Bruse er arbeidsledere 😉

Etter 5 timer med graving (både for hånd og med gravemaskin) ble det betraktelig mye bedre! Fortsatt mye snø igjen i burene, men vi fikk ryddet ut en del av snøen i gangen, så vi slipper å grave oss ned en halvmeter for å få opp dørene:)

Vi brukte den STORE spaden til grovarbeidet;)